Er bestaat blijkbaar ook een genderkloof in de muziekindustrie


Op 18, 19 en 20 april 2025 keert DGTL Festival terug naar de NDSM-werf in Amsterdam. Dit jaar bundelen DGTL en ABN AMRO opnieuw hun krachten en presenteren met trots de DGTL Academy: een vooruitstrevend initiatief dat vrouwelijke makers in de elektronische muziekwereld ondersteunen.

Met DGTL Academy wordt een belangrijke stap gezet om de genderkloof in de industrie te verkleinen. Het mentorprogramma biedt opkomend vrouwelijk talent toegang tot kennis, begeleiding en een krachtig netwerk, waardoor zij zich artistiek en professioneel kunnen ontwikkelen. 

DGTL Academy: mentorschap als katalysator voor talent

We kennen allemaal de pensioenkloof of de loonkloof die bestaat tussen mannelijke en vrouwelijke zzp’ers. Uit DGTL’s ervaring blijkt dat genderongelijkheid ook nog altijd een rol speelt achter de schermen in de elektronische muziekindustrie en kunstwereld. Tegelijkertijd ontbrak het aan diepgaand onderzoek om deze ongelijkheid concreet in kaart te brengen. Daarom gaven DGTL en ABN AMRO de Nederlandse belangenorganisatie WOMEN Inc. de opdracht om de ervaringen en belemmeringen van vrouwelijke artiesten achter de schermen te onderzoeken. 

Uit het onderzoek van WOMEN Inc. bleek dat vrouwen bij de start van hun carrière tegen tal van obstakels aanlopen, zoals beperkte toegang tot mentorschap en een exclusieve sectorcultuur.

De DGTL Academy is opgericht om deze kloof te dichten. Het mentorprogramma biedt opkomende vrouwelijke artiesten de tools, kennis en connecties die nodig zijn om door te breken in de elektronische muziekscene. Met de lancering van DGTL Academy komt een langetermijnvisie tot leven: een inclusieve industrie waarin talent op basis van kwaliteit en potentieel de kans krijgt om te groeien.

“We zien dat vrouwelijke makers in de elektronische muziek- en kunstwereld structureel minder kansen krijgen. Met de DGTL Academy willen we daar verandering in brengen. Dit mentorprogramma is een belangrijke stap om structurele ongelijkheden te doorbreken en talent een duwtje in de rug te geven. We zijn trots dat we dit samen met ABN AMRO kunnen realiseren en hopen anderen te inspireren om hetzelfde te doen” aldus Tessa Ponjée, Brand Manager van DGTL.

Brak na DGTL of Awakenings? Dit zijn de beste gerechten om je kater mee te bestrijden





https://www.nsmbl.nl/genderkloof-muziekindustrie-maar-daar-wordt-nu-iets-aan-gedaan/